Креативні і сучасні форми роботи в сучасній бібліотеці
1.Проекти:
– «Чарівний рюкзачок», «Синя валізка», Сторісек – це проекти, направлені на ранній розвиток читачів, адресовані дітям і їх батькам.
– Сторісек (в перекладі з англійської – «мішок історій») – це справжній полотняний мішок, всередині якого знаходиться гарно ілюстрована дитяча книга з додатковими матеріалами: м’якими іграшками, науково-популярними книгами за обраною темою, аудіокнигами, СД-дисками, мовними іграми, шпаргалками для батьків. Все це допомагає «оживити» книгу.
2.Акції:
– «Бібліоніч»
– «Бібліотечні сутінки»
– «Буккросинг»
– «Лібмоб»
«Підвішена книга». Суть цієї акції – популяризація читання. Будь-який читач може на один тиждень «підвісити» свою найулюбленішу книгу зі своїм відгуком, рецензією. Акцію можна проводити не тільки у стінах бібліотеки, а і в онлайні – на сторінках соцмереж. Рекомендують проводити цю акцію приблизно 3 місяці, а за результатами проведення можна скласти рекомендаційні списки улюблених книжок активних читачів-учасників, а також скласти рейтинг най-най-цікавіших книг вашої бібліотеки. Результат акції – активізація читання, збільшення кількості книговидач на абонементі; складення читацьких рейтингів найцікавіших книг і найактивніших читачів, проведення творчих конкурсів за самими читаючими книгами.
– Флешмоб
– Бібліо-кросс – акція, спрямована на залучення до читання книг з однієї тематики, або за конкретний час. Виграє той читач, який прочитає найбільшу кількість книг.
3. Наочна пропаганда, Виставки:
– Виставки однієї книги;
– Виставки – інсталяції з будь-якої теми;
4. Огляди, Реклама книги, бібліотеки:
– Бібліофреш – (від англійського слова fresh – свіжий) – бібліографічний огляд новинок.
– Бібліошопінг , Книжковий аукціон – ігрова форма реклами книги. Кожен учасник представляє по одній раніше прочитаній книзі так, щоб у присутніх виникло бажання її «купити» – прочитати. Виграє той, хто набрав найбільше голосів учасників.
– Бібліокафе або книжкове кафе – ігровий варіант інформаційної роботи зі старшокласниками, де на «закуску» подають пізнавальну літературу, на «основну страву» можна запропонувати найцікавіші книги вашого фонду (як класику, так і сучасну літературу), а на десерт – найновіші книги.
– Флешбук – презентація чи знайомство з цікавими книгами за допомогою ілюстрацій, особистих вражень про книгу.
– Книжковий дрес-код – форма бібліотечного заходу, під час якого презентують саме ті книги, які можна вважати обов’язковою складовою сучасної людини.
– Буктрейлер – невеликий відеоролик, який включає в себе найяскравіші моменти книги, візуалізує її зміст. Основне завдання – представити читачеві книгу і рекомендувати її до прочитання. Тривалість букрейлера – не більше 3-х хвилин.
– Бібліотечне графіті – якщо є можливість, можна запропонувати своїм активним читачам прикрасити стіни бібліотеки чи книжкові полиці власними малюнками. Це буде і реклама книги чи улюбленого героя, і реклама бібліотеки, адже діти будуть передавати інформацію про свою «творчість» друзям, батькам, однокласникам.
5. Масова робота:
– Библіо-Квест («пошук»), Бібліо-Кешинг (сховище) , Бібліо-занурення, Бібліо-Бродилки – інтерактивні пригодницькі ігри, учасники яких пересуваються пунктами, знаходять і виконують завдання, долають перешкоди в рамках загального сценарію. Та група учасників, яка досягає фінішу першою – отримує змогу розгадати головну таємницю і отримати супер-приз. Бібліо-занурення має відмінність: команди учасники відшукують інформацію, кожна за своєю темою, у будь-яких джерелах. Наприклад: тема «Метелики» – команда шукає все про метеликів у книгах, періодиці, інтернеті, електронному каталозі….
– Літературна Печа-куча (у перекладі з японської – «болтовня») – це представлення коротких доповідей, спеціально обмежених за формою і тривалістю. Літературна печа-куча проходить у традиційному форматі: учасники готують доповіді, доповнюючи їх яскравими презентаціями із 20 слайдів. Час для показу і представлення одного слайду 20 секунд. Тож виступ одного учасника займає приблизно 6-7 хвилин. Теми виступів можуть бути найрізноманітнішими і від улюблених книг чи героїв до улюбленого хобі. Між виступами учасників аудиторія може обмінюватися думками чи ставити запитання.
– Літературний ярмарок – комплекс невеликих, але різнопланових заходів, які проходять одночасно. Це можуть біти вікторини, конкурси, зустрічі з цікавими людьми, номери художньої самодіяльності, ігри, розіграші призів.
– Книжковий, поетичний батл, батл цікавих фактів – змагання між окремими читачами, кожен з яких «захищає» свою книгу, вірш чи цікавий факт. Може проводитися за певною темою.
– Бібліотечний журфікс – зустрічі з цікавими людьми різноманітних професій, які проводяться в один, заздалегідь обраний день, і супроводжуються широкою рекламою.
– Бібліотечний Non–stop – під час цього заходу бібліотека протягом дня представляє собою майданчик для відкритого інтерактивного спілкування з цікавими творчими людьми.
– Скайп-спілкування, скайп-зустрічі – проходять у форматі зустрічі читачів з читачами, читачів з письменниками.
– Літературні, тематичні вечірки – зустрічі друзів, знайомих для обговорення літературних творів, обміну думками і книгами (яких немає у фонді б-ки). Мета заходу – провести зустрічі читачів у дружній, легкій формі.
– Літературні вибори – захід, присвячений виборам, шляхом голосування за лідера серед літературних героїв. Напередодні потрібно провести виборчу агітаційну кампанію, де кандидатами будуть літературні герої – ваші читачі.
– Літературний пеленг – пошук нових літературних імен, читачів
– Літературні піжмурки – бібліотекар пропонує читачам – дітям взяти додому і прочитати книги із спеціальної підбірки, де книжки будуть обгорнуті щільним папером і читачі не будуть знати назви книг. Потім можна провести ігрову програму, де бібліотекарі будуть ставити запитання, а читачі вгадувати і тим самим знайомитися зі своїми «секретними» книгами. Як варіант, читачі можуть ще й відшукувати книги у фонді бібліотеки.
– Літературний слем – форма роботи, спрямована на розвиток творчості читачів. Це літературне змагання, в центрі якого є презентація власних творів, де кожен з учасників читає свої твори у різних номінаціях, отримуючи бали від журі.
6. Бібліотека за межами бібліотеки:
– Бібліотечний, літературний десант – виїзний захід з метою інформування користувачів про книги, послуги.
– Бібліотечний бульвар – захід, який проводиться на вулиці з метою реклами книги та читання.
– Бібліотечні акції.
Відкриття бібліотечних лавок, дворів.
7.Нові послуги бібліотеки:
– Бібліотечна група подовженого дня;
– Бібліотечна школа виконання домашніх завдань – можна залучати вчителів – пенсіонерів, студентів – волонтерів, бібліотекарів – педагогів.
– Послуги бібліотечного гувернера (няні), бібліосад – батьки можуть спокійно залишати на деякий час своїх дітей, а бібліотекарі можуть організувати цікаве дозвілля малечі.