Голенко І. О. Завідуюча відділом нових інформаційних технологій Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. О. Лягіна
«Покоління Google», «міленіали», digital natives (цифрові аборигени) — всі ці назви акцентують увагу на великій ролі цифрових технологій у житті нинішньої молоді й дітей.
Вже з дошкільного віку діти починають бавитися ґаджетами батьків — смартфонами та планшетами. Такий ранній контакт із технологіями та інтернетом, безумовно, впливає на їх розвиток, соціалізацію, навчання.
(СЛАЙД) Сучасний бібліотекар повинен не відставати від своїх користувачів. Він, як швейцарський ніж – має володіти різними знаннями, а знаннями з ІТ – в першу чергу. З появою комп’ютерів у бібліотеці – біблотекарі почали активно використовувати їх у своїй роботі.
(СЛАЙД) Серед найбільш вагомих результатів інформатизації бібліотек області, що обслуговують дітей, за останні роки можна назвати:
• поступове підключення до Інтернет, участь у створенні WEB- сайтів із змістовним наповненням;
• функціонування Центрів вільного доступу до Інтернет, орієнтованих на пошук необхідної інформації з використанням комп’ютерних технологій;
(СЛАЙД) (Це і спілкування в соціальних мережах, скайп-спілкування, пошук роботи, купівля товарів через Інтернет-магазини, правові консультації, послуги е-урядування, оплата комунальних послуг через Приват-24, бронювання квитків, вебінари, скайп-конференції тощо.)
• створення електронного каталогу (як самостійного бібліотечного ресурсу, або на основі використання корпоративного ресурсу) та створення різноманітних баз даних – бібліографічних, повнотекстових, фактографічних, тематичних;
• надання бібліографічної, краєзнавчої та фактографічної інформації у друкованій та електронній формах, обмін інформацією за допомогою глобальних комп’ютерних мереж (участь у корпоративних проектах);
• (СЛАЙД) активізація діяльності по формуванню інформаційної грамотності підростаючого покоління на базі традиційної бібліотечно-бібліографічної культури (СЛАЙД) і комп’ютерних засобів.
Щоб працювати з IT, потрібні необхідні знання. Їх можна отримати або на курсах підвищення кваліфікації, або за допомогою самоосвіти.
Так, працівники нашої бібліотеки мали змогу пройти навчання в обласному Центрі підвищення кваліфікації працівників культури з наступних тем:
(СЛАЙД)
– Основи роботи з растровою графікою у програмі Adobe Photoshop (2012-2015 рр.);
– Створення Web-сайту закладів культури і мистецтв як інструмент маркетингового та інформаційного забезпечення (2014 р.);
– Використання Internet технологій в роботі закладів культури і мистецтв» (2013 р.);
– Створення та розміщення публікацій в блогах, створених на платформі Word Press (2015 р.).
– Основи векторної графіки. Робота у програмі Adobe Illustrator (2015 р.)
(СЛАЙД) Як методичний центр, наша бібліотека щороку проводить заходи з підвищення кваліфікації для бібліотекарів області. Наприклад, минулого року такою формою став обласний скайп-семінар працівників бібліотек для дітей Миколаївської області за темою «Використання сучасних інформаційних технологій та інновацій у дитячих бібліотеках Миколаївської області: професійне спілкування».
Метою семінару було: модернізувати професійне спілкування бібліотекарів, обмінятися інноваційним досвідом роботи та запровадити найефективніші форми роботи в бібліотеках області.
Перший етап проведення скайп-семінарів відбувся серед районних (міських) бібліотек для дітей, які були розподілені на 5 груп. Кожна бібліотека-учасник спілкувалася у певний час та день із модератором своєї групи. Бібліотеками – учасниками скайп-семінарів були підготовлені презентації та стислі опис-коментарі до слайдів, які розкрили власний новітній бібліотечний досвід роботи в рамках теми.
(СЛАЙД) Чудову можливість підвищення свого професійного розвитку у минулі роки надала програма «Бібліоміст».
В рамках програми на базі 25-и тренінгових центрів при ОУНБ України проводилися навчання бібліотекарів роботі з новітніми технологіями:
– «Основи комп’ютерної грамотності. Основи роботи в Інтернеті для бібліотечних працівників»;
– «Нова бібліотечна послуга: використання інформаційних технологій та Інтернету в бібліотеці» тощо.
“Якщо вас немає в Інтернеті, значить вас не існує” – Біл Гейтс.
Розвиваючи дистанційний доступ до джерел інформації, бібліотеки створили віртуальні простори, на яких успішно функціонують всі бібліотечні технології.
(СЛАЙД) Веб-представництвами бібліотек в Інтернеті на сьогодні є сайти, блоги, соціальні сторінки.
Сайт нашої бібліотеки розпочав свої роботу ще в 2008 році. Минулого року він зазнав повного редизайну. Він поповнився новою цікавою інформацією.
(СЛАЙД) Щороку його відвідують понад 92 тисячі віртуальних користувачів.
(СЛАЙД) Серед бібліотек України він також займає непоганий щабель. За Вебометрикою бібліотек України він входить у першу 20-ку.
(СЛАЙД) Минулого року оновлено було і сайт центральної дитячої бібліотеки ім. Ш. Кобера та В. Хоменка.
Свій сайт мають також бібліотека-філія № 4 ЦБС для дітей м. Миколаєва та Снігурівська районна бібліотека для дітей.
(СЛАЙД) Інші бібліотеки Миколаївщини, що обслуговують дітей, мають лише сторінку на сайті районної ЦБС. Це обумовлено тим, що коли створювалися ці віртуальні простори, для їх ведення просто необхідні були спеціальні знання. А ними, нажаль, володіють не всі.
(СЛАЙД) В нашій бібліотеці працюють два блоги. З 2011 року – «Библиотечная гавань», а з 2014 – «Бібліомаячок».
(СЛАЙД) В Центральній бібліотеці для дітей м. Миколаєва працюють чотири блоги : «Бібліотека міста N», тематичний блог «VBIBLIOTEKE», блог ресурсного центру «Вікно в Америку для майбутніх лідерів» та мікроблог на «Twitter».
(СЛАЙД) Блоги створено і в бібліотеках-філіях: №4 – «Щоденник Кота вченого», №5 – «ВООКитека», № 6 – «Чибис».
(СЛАЙД) Серед районних бібліотек власні блоги ведуть – Березанська, Веселинівська, Казанківська РДБ.
(СЛАЙД) А з жовтня цього року запрацював блог Кривоозерської районної бібліотеки.
(СЛАЙД) Свої блоги також мають деякі сільські бібліотеки-філії.
Саме на цих майданчиках працівники бібліотек надають доступ до цілком реального об’єкта – знань у вигляді інформаційного ресурсу.
Під впливом автоматизації та інформатизації бібліотеки виконують нові функції. Якщо раніше бібліотечний працівник працював за схемою: «Бібліотекар-Книга-Читач», то нині він діє за схемою «Бібліотекар- Інформація – Користувач».
(СЛАЙД) Багато бібліотек пропонують віртуальним користувачам познайомитися з бібліотекою, віртуально прогулятися її залами. Кожна така віртуальна прогулянка втілюється по-своєму. Це може бути відеоролик, яскравий панорамний 3D-тур тощо.
(СЛАЙД) Свою ми оформили у вигляді розповіді-гри. Дівчинка Полінка запрошує прогулятися бібліотекою, натиснувши на кожну з пелюсточок, які мають різний колір. Таким чином, наш віртуальний користувач зможе прогулятися усіма відділами бібліотеки, і, навіть, трохи пограти.
(СЛАЙД) Поряд з традиційними каталогами і картотеками активно функціонують електронні каталоги. Наша біблотека є активним учасником корпоративного проекту «Ресурси бібліотек міста Миколаєва» МОБА.
(СЛАЙД) Корпоративність, як універсальний механізм міжбібліотечної співпраці, знайшла своє втілення у проекті «Віртуальна бібліографічна довідка: об’єднана довідкова служба бібліотек України», який започаткувала Національна бібліотека України для дітей. Щоденно досвідчені бібліографи виконують запити різноманітної тематики.
У зв’язку з тим, що в Інтернеті багато вільнодоступної бібліографічної інформації, перед бібліотеками відкриваються широкі можливості довідково-бібліографічної роботи.
(СЛАЙД) Інформаційні списки, дайджести, (СЛАЙД) біобібліографічні покажчики різної тематики та вигляду чекають на своїх користувачів.
(СЛАЙД) Деякі бібліотеки пропонують оцифровані видання місцевих письменників на свої сайтах.
(СЛАЙД) На сайті НБУ для дітей є електронна бібліотека. Мета цього проекту – в межах існуючого законодавства з авторського права ознайомити широкий загал із кращими зразками книжкової культури періоду другої половини XIX – першої половини XX століття.
(СЛАЙД) В рамках ще одного проекту НБУ для дітей “Почитайко” можна прослухати уривки з видань минулих років. Це електронна аудіобібліотечка улюблених творів літератури для дітей, яка створюється бібліотекарями різних регіонів країни.
(СЛАЙД) А в Херсонській обласній бібліотеці для дітей ім. Д. Чайки існує веб-проект «Казочка на добраніч».
(СЛАЙД) На сайтах деяких бібліотек працює продовження книг он-лайн.
(СЛАЙД) Створюються он-лайн газети, журнали.
(СЛАЙД) І навіть працює бібліотечне радіо.
(СЛАЙД) Тепер за допомогою Інтернет стало дуже зручно проводити он-лайн опитування. Є безліч ресурсів, за допомогою яких швидко та зручно можна створити он-лайн анкети.
(СЛАЙД) Така цікава і улюблена дітьми та бібліотекарями форма роботи, як квест, за допомогою інтернет-технологій перетворилася на веб-квест.
Наш веб-квест «Встає над нами сонце, як вставало…» – ідея, придбана на Міжрегіональному ярмарку бібліотечних інновацій «Бібліокре@тив – 2014» у м. Полтаві. Він розроблений за творчістю В. Симоненка.
(СЛАЙД) Яскравими та цікавими стали віртуальні книжкові виставки. І це не межа.
(СЛАЙД) Сьогодні кожна сучасна бібліотека обов’язково повинна мати своє представництво в Інтернеті. І якщо для створення сайту потрібні спеціальні знання, то створити сторінку в одній із соціальних мереж можна на раз-два-три.
Соціальні мережі дозволяють спілкуватися з реальними і потенційними користувачами у звичному для них середовищі. Групи і сторінки дозволяють залучити користувачів до бібліотеки, достатньо швидко встановити неформальний контакт.
Представництво бібліотеки в соціальній мережі дає чудову нагоду миттєво повідомити широкому загалу про нові видання, конкурси чи інші заходи і розповсюдити цю інформацію далі. Можна оперативно дізнатися думку користувачів з певного приводу, виявити їх побажання та вподобання. Вірогідність того, що читач зайде в соціальну мережу, а потім до вас, побачивши новину, яка його зацікавить, є досить високою.
(СЛАЙД) Часто постає питання, яку вибрати мережу. Потрібно зважити всі плюси і мінуси кожної соціальної мережі.
Наприклад, Facebook – це чудові технології та відсутність нелегального контенту; «ВКонтакт» переважно відвідує молодь, але тут багато спаму та нелегального контенту. «Одноклассники» викликають інтерес у людей середнього та старшого віку, проте мають слабкі технічні можливості.
Необхідно також пам’ятати, що соціальні мережі створені не для реклами, а для спілкування. Хороші відгуки та дописи друзів на стіні вашої сторінки – краще будь-якої реклами для вашої книгозбірні.
(СЛАЙД) Створоення блогу – також не є дуже складною технологією. На початку року наша бібліотека розробила консультацію «Методика створення блогу», яку ви можете знайти на нашому сайті у розділі «Нотатник бібліотекаря» – «Методичні видання» – «Консультації».
Вона допоможе вам безкоштовно створити блог своєї бібліотеки за допомогою платформи Blogger і познайомить з основними можливостями сервісу.
Для чого бібліотеці блог? – спитаєте ви?
Візитною карткою бібліотеки в Інтернеті є сайт. Блог може стати доповненням до нього, створити і вести його можуть і самі бібліотекарі, навіть не дуже „просунуті”.
Для невеликої бібліотеки блог може слугувати заміною сайту. На відміну від сайту, блогів може бути декілька, головне – визначити, навіщо їх створювати і для кого. Можливо, це буде тематичний блог, чи блог-проект, чи щось інше.
Бібліотеки можуть використовувати блоги для досягнення багатьох цілей. Найбільш очевидне їх застосування – поширення бібліотечних новин, які необхідно постійно оновлювати, витрачаючи на це мінімум часу й зусиль.
Блог може стати джерелом інформації про різні бібліотечні події і програми. Він допоможе винести ці відомості за межі сайту своєї бібліотеки. Блог може бути ефективним інструментом для завоювання Інтернет-аудиторії, що складається з користувачів покоління next.
(СЛАЙД) Учасники блогів можуть легко відвідати електронні бібліотеки, сайти з рекомендаційною бібліографією, прочитати новини бібліотеки, переглянути буктрейлери, погортати 3-D книжки,
(СЛАЙД) скласти он-лайн пазли, спробувати дати відповіді на вікторини, відгадати он-лайн кросворди, залишити свій коментар до певної теми тощо.
(СЛАЙД) А іноді бібліотечний блог може стати цікавим для простих відвідувачів, які, випадково завітавши на вашу сторінку, знайдуть для себе корисну тему. Читачі можуть виражати свою думку, дискутувати, погоджуватися з думками інших учасників, а також знайти однодумців, нових друзів – блог дає своїм читачам безліч можливостей.
(СЛАЙД) Хочу нагадати основні правила, щодо ведення блогів, соціальних сторінок бібліотек:
– Систематичність;
– Комфортність та дружність. (Створюйте на сторінці комфортну, дружню атмосферу, щоб туди хотілося повертатися. Друзям, як відомо, прийнято довіряти.);
– Різноманітність
(Інформація повинна бути різноманітною і торкатися різних аспектів висвітлюваної тематики. Маркетологи радять увесь контент подавати дозовано:
1/3 – новинний контент
1/3 – корисний контент
1/3 – fun-контент)
(СЛАЙД) Сьогодні бібліотеку, як центр користування друкованою інформацією, не витісняють електронні технології, а в поєднанні з ними вона забезпечує ефективне використання інформаційних ресурсів. Це сприяє зростанню суспільної уваги і, головне, зростаючої затребуваності бібліотечних закладів у сучасних умовах.
(СЛАЙД) В освоєнні сучасних технологій велику роль грає бажання бібліотекарів працювати з новими технологіями, певний азарт у знаходженні та використанні нового, цікавого програмного забезпечення, і відчуття задоволення від своєї праці.
Адже настав той час, коли вже не лише бібліотекарі, а й самі користувачі, які самостійно використовують і працюють з технологіями веб.2.0, демонструють бібліотекарям свої ідеї та можливості з використання Інтернет-технологій. І нам від них не слід відставати.
А щоб послуги бібліотек у системі електронних комунікацій користувалися попитом, вони повинні постійно удосконалюватись, бути конкурентоспроможними, адже прогрес інформаційних технологій невпинний.
(СЛАЙД) «Людина, яка працює руками — робітник; людина, що працює руками і головою — ремісник; а людина, яка працює і руками, і головою, і серцем — майстер своєї справи».
Луїс Найзер, англійський юрист і письменник
(СЛАЙД) Тож бажаю нам усім бути майстрами своєї справи!
Дякую за увагу!