«Моделювання книжково-читацьких акцій»

Вовк Олена Володимирівна, бібліотекар відділу обслуговування читачів-учнів 5-9 класів Обласної бібліотеки для дітей ім. В. О. Лягіна

Презентація

Слайд 1
Як залучити нових читачів і нагадати про те , що крім Інтернету та телебачення, існує книга, нагадати про себе населенню, частина якого, можливо, і не чула про існування бібліотеки? Як привернути увагу молоді до читання, яка реагує тільки на щось яскраве, інтригуюче?
Для цього бібліотеки повинні використовувати не тільки напрацьований за роки свого існування весь арсенал засобів і методів роботи, а й пробувати шукати інтерактивні форми подачі матеріалу. Тому останнім часом в бібліотеках широке поширення набула така активна форма роботи з читачами, як акція.

Слайд 2
Акція (лат. actio) – дія, спрямована на досягнення якої-небудь мети. У залежності від поставлених цілей, акції, що проводяться в бібліотеках, можна умовно класифікувати за деякими видами:
• благодійні;
• протестні (соціальні);
• на підтримку читання (рекламні).
Що відрізняє акцію від інших форм масових заходів?

Слайд 3
Акція – це залучення (рух, дія), вміння створити подію для досягнення поставленої мети.
Акція має бути яскравою!
Акція – це комплексний захід, тривалість якого залежить від поставлених завдань.
Щоб підготуватись якнайкраще, спробуйте уявити себе на місці відвідувачів книгозбірень. Як би Вам було цікаво отримувати нову інформацію? Як необхідно презентувати, щоб інформація краще запам’ятовувалась? Щоб надати важливість акції, отримати від неї не тільки громадський резонанс, але, перш за все, ефективний результат, необхідно чітко продумати мету, зміст і організацію акції. Для цього необхідно:
1. розуміння, яким повинен бути результат (чітка мета – чіткий результат);
2. чіткий сценарій (програма) із завданням для кожного учасника і кульмінаційною подією в ході акції;
3. яскравий формат (вдала назва, гасло, незвичайна атрибутика, яскраве дійство );
4. залучення партнерів на взаємовигідній основі;
5. реклама заходів, інформаційна підтримка ЗМІ;
6. змагальність (конкурси, турніри);
7. використання сучасних засобів спілкування (Інтернет, мобільний зв’язок тощо);
8. заохочення учасників акції та демонстрація її підсумків.
Зупинимося докладніше на етапах підготовки та проведення акції.

Слайд 4
1. Визначення інформаційного приводу
Привід для акції може бути будь-яким:
• значуща (ювілейна) календарна дата: політична, історична, літературна та ін. (в масштабах країни, регіону, села і т.п.); провідна тема року;
• значуща подія в країні, світі (новий законопроект, вибори, військовий конфлікт, катастрофа тощо);
• проблема, що хвилює всіх (екологія, наркоманія, СНІД, нацизм тощо);
• проблема, що хвилює окремі категорії населення: батьків, педагогів, бібліотекарів (читання дітей, молоді; правова просвіта молоді, сімейне читання тощо);
• проблема установи, зокрема бібліотеки: брак коштів, книг та ін.;
• реалізація програми, проекту в бібліотеці.
Часто інформаційний привід знаходиться на поверхні – висвітлюється в усіх ЗМІ, активно обговорюється.
2. Визначення цільової аудиторії
Визначення головних учасників акції дуже важливе. Від цього залежить розробка всієї програми акції. Чим конкретніше визначені читацькі групи (учасники акції), тим наочніше й ефективніше може бути отриманий результат акції:
• діти (дошкільнята, школярі різного віку, діти з девіантною поведінкою, діти з обмеженими можливостями);
• організатори дитячого читання (вчителі, вихователі, педагоги);
•батьки.
3. Ключові моменти акції
Визначення ключових моментів планованої акції: що є, що планується, які є ресурси, хто учасники, на кого розрахована акція, які очікуються результати і т.п. Всі ці моменти дуже важливі і повинні бути конкретними.
4. Складання плану
Він включає:
• визначення теми акції;
• визначення мети і завдань акції;
• назву, девіз;
• визначення дати (місце, час) проведення;
• розробку положення про проведення акції або план реалізації акції;
• розподіл і закріплення відповідальних за акцію;
• складання списків організаторів, учасників, запрошених гостей;
• розсилку прес-релізів, залучення ЗМІ;
• підготовку атрибутів акції;
• підготовку та тиражування друкованої продукції (плакати, закладки, буклети тощо);
• визначення кошторису акції (кошти на солодкі подарунки, рекламну продукцію тощо). 5. Написання сценарію (програми) акції У сценарії повинна бути ключова подія: театралізоване дійство, костюмована хода, концерт, гра-шоу тощо. Кількість заходів у програмі акції залежить від її мети. Від мети залежить і тривалість акції. У рамках акції можна використати такі форми заходів:
* свята, презентації, екскурсії, походи;
* зустрічі з письменниками, відомими людьми;
* дискусії, конкурси, фотоконкурси, вікторини;
* опитування, анкетування, тестування;
* ігри, лялькові та ін. театралізовані вистави;
* книжкові виставки-перегляди, голосні читання.
6. Проведення акції
В акції необхідний один координатор (модератор, ведучий, організатор – той, хто знає відповіді на всі питання і веде всю акцію). Організатор повинен знати всі варіанти проведення акції у разі непередбачуваних обставин.
7. Аналіз акції
Після завершення акції звичайно готується підсумковий звіт, що включає в себе наступні важливі компоненти:
• хід заходу в цілому;
• найбільш вдалі моменти і недоліки, а також труднощі, з якими довелося зіткнутися під час організації заходу;
• загальна ефективність заходу;
• відгуки в ЗМІ на проведену акцію;
• відгуки учасників акції.
Такий аналіз допоможе зробити висновки, які необхідно врахувати під час складання наступних заходів. А найголовніше – чи вдалося донести ту ключову думку, ідея якої вкладалася в акцію. Адже, по суті, сенс будь-якої акції – це можливість і вміння донести своє бачення проблеми, використовуючи певні форми, механізми, послідовність дій.
Уміння створювати акції полягає в умінні поєднувати форму і зміст. У цьому полягає основний алгоритм акції : Зміст – ЩО?, ФОРМА – ЯК?
Кожна акція складається з трьох основних етапів: мотивації, планованих дій і завершального етапу. Важливою умовою і успіхом акції є мотивація – усвідомлене ставлення до справи і дій.
Існує три поширені види акцій, які найчастіше проводяться бібліотеками.

Слайд 5
1. Протестні
• «Ні – наркотикам», «Зона ризику», «Право на життя», «Згаслі зірки», «Територія тривоги», «Димна петля» та ін.
Наприклад:
Акція “Ні – палінню”, проведена Подокалинівською бібліотекою Цюрупинської ЦБС, пройшла під гаслом: “Пам’ятай, навіть якщо ти сам не куриш, на твоє здоров’я впливає дим чужих цигарок. Не дозволяй нікому труїти тебе та твоїх друзів”.
Через певні символічні дії учасники акції знищували у всіх присутніх бажання палити. Перефарбували колоду у цигарку, і всі присутні забивали у неї цвяхи, витирали ноги об цигарку, зроблену з картону, розривали цигарки-гіганти на шматочки. Виготовили костюми – цигарки, в які були одягнені дві дівчинки з гаслом “Міняю цигарки на цукерки”, грали в тематичну гру “Завали цигарку”, запрошували знайомитись з інформаційними матеріалами, виступали учні-старшокласники “Моє здоров’я – для кращого життя”, всім гостям прикріпляли емблему “Ні – курінню” та роздавали листівки “Проти куріння”.

Слайд 6
2. Благодійні акції (на допомогу бібліотекам, у роботі з тими, хто потребує допомоги)
«Допоможемо один одному», «Бібліотека – читачеві, читач – бібліотеці», «З миру по книжці», «Подаруй книгу бібліотеці», «Подаруй тепло Пдуші своєї», «Кошик радості».

Слайд 7
Наприклад, Національна бібліотека України для дітей провела благодійну акцію «Діти–дітям».
Головною метою заходу було – зібрати кошти для онкохворих дітей та продемонструвати, що дитяче серце не лишається осторонь труднощів, а має бажання та готовність допомогти, підтримати, розрадити!
З благодійною акцією «Білий журавлик надії» Національна бібліотека України для дітей разом з українським дитячим письменником Сашком Дерманським завітали у Санаторну школу-інтернат №19 для дітей, хворих на сколіоз.
Більш детально з акціями Національної бібліотеки України ви можете ознайомитись на їхньому сайті: http://www.chl.kiev.ua/

Слайд 8
Відділом мистецтв нашої бібліотеки напередодні 2015 року було проведено акцію «Ялинка на щастя». Вихованці Арт-гуртка «Хобі і Ти» виготовили ялинки з текстилю, паперу, деякі були з сюрпризом всередині – цукерочкою. Щоб подарувати святковий настрій дітям, ці ялинки співробітники бібліотеки та вихованці гуртка презентували учням спеціалізованої школи- інтернату № 3. Детально про акцію можете ознайомитись на блозі нашої бібліотеки: http://laginlib.org.ua/blog

Слайд 9
Відділом обслуговування читачів-учнів 5-9 класів бібліотеки проводилась акція «Створи «оазис» миру на війні». Місія акції заключалась в тому, що читачі збирали книги, речі та писали листи захисникам України в зону АТО.
Напередодні Нового року пройшла доброчинна акція – майстер-клас з виготовлення новорічних привітань за технікою скрапбукінгу для бійців із зони АТО. Результатом акції став гарний піднесений настрій, вишукані новорічні листівки і розуміння того, що учасники зробили дуже важливу, потрібну та добру справу.
У районній бібліотеці для дітей Миколаївської ЦБС, в рамках районної акції, бібліотекарі разом з читачами збирали речі для багатодітних та малозабезпечених родин району.

Слайд 10
3. На допомогу просуванню читання можна виділити кілька видів акцій:
Загального характеру
Акції тематичні
“У злагоді з природою – у злагоді з собою”, “Прочитай книгу про війну”, “Прочитаємо книгу з історії України», “Твій символ”, “Район, в якому ми живемо», «Лист ветеранові», «Щоб пам’ятали»,« Привітай ветерана», «Час читати класику» та ін.
Акції для молодих батьків
Останнім часом в бібліотеках великого поширення набули акції для малюків та їхніх батьків: «Читайлик», «Читання з народження», «Рости із книгою, малюк», «Читай, я буду слухати!» та ін.
Акції до ювілейних літературних дат
Акції по одній книзі, за творчістю одного письменника.
Рекламні акції (про бібліотеку і її можливості). До таких акцій можна зарахувати і презентації своїх звітів, виконаних у формі барвистої, яскравої листівки. На її обох боках в місткій, образній, візуально доступній формі через графіки і діаграми, що супроводжуються мінімумом тексту і цифр, – представляти динаміку розвитку бібліотеки за рік.

Слайд 11
Популяризуючи читання як фактор соціального успіху, який сприяє створенню всебічно розвинених особистостей, працівники ЦБС для дітей м. Миколаєва проводили активну роботу щодо залучення потенційних користувачів до бібліотеки, зокрема – через бібліотечні акції: «Кинь пустушку – візьми книжку», «Зізнайся у коханні книзі»; «Бібліотечний арт-майдан»; «Нагодуйте птахів взимку»; «Подаруй бібліотеці книгу»; «Я не боржник, я забудько!»; «Острів Читалія на планеті Літо».

Слайд 12
Березанська РДБ у рамках Центру читання „Відкрита книга” провела РR-акцію «Першого читача зустрічаємо, з Новим роком читання вітаємо». Перших читачів 2014 року районна бібліотека для дітей зустріла з сюрпризом. Адже перший, хто завітав Нового року до бібліотеки, отримав у нагороду шоколадного Діда Мороза.

Слайд 13 + ДОДАТОК № 1
Відділ обслуговування дошкільників та учнів 1-4 класів Обласної бібліотеки для дітей ім. В. О. Лягіна з березня до серпня 2015 року проводив акцію «2015 секунд казкового читання». Форми проведення акції були різноманітними:
1. Голосні читання:
– бібліотекар – читачам;
– старші читачі – молодшим;
– діти батькам;
– дорослі – дітям.
2. Читання книг із використанням лялькового театру книги.
3. Щоденне читання вдома казкових історій.

Слайд 14
Акція спрямована на формування читацької активності, вдосконалення навичок виразного, усвідомленого читання, розвиток читацького інтересу. Одним з пунктів очікуваних результатів був про взаємодію бібліотеки і сім’ї в заохоченні дітей до книги і читання.

Слайд 15
Акція «Книжкове літо – 2015»
Складові акції
– 1. Лідер книжкового читання (хто більше прийшов, хто більше прочитав);
– 2. Марафон дитячої творчості « Чудеса своїми руками» (відгуки і малюнки читачів) .
Під час проведення літньої акції в бібліотеці діти створили творчу гру «Сторінками улюблених книг» .

Слайд 16
Кожного року проходить акція «Краща книга року» для дітей 8-10 років (у бліц-опитуванні читачі дають рекомендації цікавих книжок, з яких обираються кращі).

Слайд 17
Також нашою бібліотекою було проведено акцію «Улюблене книгочитання» (виготовлення закладок до улюблених книжок). Діти, роблячи закладки, проявляли творчість, фантазію та уяву: малювали малюнки, писали відгуки до прочитаних книг, робили аплікації. Завдання акції – нагадати читачам про бережне ставлення до книги.

Слайд 18 + ДОДАТОК № 2
Новобузька районна бібліотека для дітей вирішила поліпшити свій імідж у громаді і збільшити кількість нових користувачів-дітей завдяки новорічній акціі «ДідМорозівська книжкова заметіль».

Слайд 19
Акція проводилась протягом двох місяців (грудень-січень). Діти, віком від 6 до 14 років, які не є читачами бібліотеки, беручи участь в акції, читали для власного задоволення та змагались за головний приз.

Слайд 20
Результатом акції стало залучення 80 нових користувачів бібліотеки, 28 з яких стали постійними читачами.

Слайд 21
Інтернет-центр Обласної бібліотеки для дітей протягом 2013 – 2014 років проводив акції – Віртуальний флешмоб у соціальній мережі ВКонтакте під назвами «Что интересного ты прочитал за последне время?», «Читаем-рассказываем». Учасники акцій ділилися своїми враженнями про прочитані книги і рекламували їх своїм друзям.

Слайд 22
Акція також може бути успішною, якщо виходить за межі бібліотеки.
Досить дієвими є вуличні акції, до яких можна віднести такі багатофункціональні інтерактивні формати:
Флешмоб – заздалегідь спланована масова акція, зазвичай організована через інтернет або інші сучасні засоби комунікації, в якій велика кількість людей оперативно збирається в громадському місці, протягом декількох хвилин виконує узгоджені дії (сценарії) і потім швидко розходиться.
Флешмоб – це гра , але цю гру використовують у бібліотеках для того, щоб привернути увагу до проблеми кризи читання: привернути увагу до книги, читання, бібліотеки.
Наприклад, в людному місці збирається кілька десятків людей, дістають книги, журнали, газети – і читають. Група тримається разом кілька хвилин – і розходиться . Незвично , яскраво , креативно – увага спостерігаючих забезпечена.
Малювання тематичної спільної картини на асфальті
Поетичний марафон на літньому майданчику – місцеві письменники, літератори, дорослі і діти читають поетичні твори на певну тему.
Вуличне бібліокафе – форма заходу за типом кафе, де в меню замість страв подаються книги. Бібліоофіціант пригощає відвідувачів книгами, журналами та газетами на різні смаки.
Перевагою вуличних акцій є те, що:
Такі акції є більш відкритими і доступними для представників місцевих громад;
– до вас випадково можуть приєднатися дуже цікаві учасники;
– такі акції цікавлять ЗМІ;
– такі акції сприяють розширенню кола партнерів.

Слайд 23
Працівниками Снігурівської РДБ у червні 2015 року була проведена вулична акція “Читання єднає” під гаслами “Україна єдина!” та “Читання єднає!”.

Слайд 24
30 вересня 2014 р., за ініціативи Української бібліотечної асоціації свято «Бібліотека – територія єдності» розпочалося флешмобом – голосного читання віршів Т.Г. Шевченка біля пам’ятника великому Кобзареві. У загальному вінку шани українському генію зворушливо звучали голоси читачів нашої бібліотеки.

Слайд 25
PR(піар)-акція «Через цукерку – до бібліотеки»
Працівники нашої бібліотеки пройшлися головною вулицею міста, дитячими майданчиками, вітаючи дітей та їх рідних із Всеукраїнським святом бібліотек і роздавали цукерки з рекламою бібліотеки та запрошували стати читачами Обласної бібліотеки для дітей.

Слайд 26
Для успішного проведення акції розробляється рекламна продукція, наприклад:
– флаєри з девізом акції;
– листівки-запрошення з програмою акції;
– листівки з висловами відомих людей про читання (якщо акція присвячена читанню);
– книжкові закладки;
– анотовані рекомендаційні списки кращих молодіжних, пізнавальних, літературних сайтів.
Проведення бібліотечних акцій – це не тільки дієвий метод залучення нових читачів, а й ефективний засіб активізації діяльності бібліотек, народження творчих ідей, формування корпоративної культури та підвищення суспільного статусу бібліотек.