Вы просматриваете Главная > Методист рекомендує > Традиційні та інноваційні форми інформаційно-бібліографічного обслуговування (Готуємося до планування на наступний рік)

Традиційні та інноваційні форми інформаційно-бібліографічного обслуговування (Готуємося до планування на наступний рік)

Інформаційна діяльність будь-якої бібліотеки має поєднувати традиційну роботу з розкриття власних ресурсів та використання різноманітних інформаційно-бібліографічних форм і засобів, вибір яких у кожній окремій бібліотеці визначається цільовим та читацьким призначенням.

Для посилення інформаційної функції бібліотека має:

– розширювати склад своїх фондів з урахуванням змін у читацькому попиті;

– підвищувати якість довідкового апарату – каталогів і картотек, як джерела бібліографічних і фактографічних відомостей;

– шукати нові форми інформаційного обслуговування.

Інформаційно-бібліографічне  обслуговування

  1. Робота з абонентами інформації

            – індивідуальні абоненти;

            – групові.

  1. Скласти картотеку абонентів інформації, де виділити абонентів індивідуального і групового бібліографічного інформування.
  2. Використовувати різноманітні форми інформування.

  Списки нових надходжень, тематичні списки:

– «Цікаві новинки на книжковій поличці»;

– «Пізнавати світ з газетами та журналами» (По сторінках періодики року)

– «Новинки з книжкового кошика» (Нова художня література);

–  «Що можна взяти, щоб почитати» (Нова література).

Виставки-перегляди нової літератури, періодичних видань, інформаційні виставки тощо:

– Прес-виставки  «Журнальні цікавинки», «Періодика – 2016: Що цікаве і пізнавальне»,

– Виставки- новинки «Чудо-книжки – чудо-дітям», «Для вас, дітлахи, нові книжки»

– Кібервиставки «Світ персонального комп’ютера», «Комп’ютер, безпечність і діти»;

– Виставка-реклама «Почитаєм, відпочинем – час корисно проведем», «Діти читають і радять книжки», «Читаємо і граємо», «Наша інформація – ваш успіх», «Велике читання – маленьких дошкільнят», «Журнали запрошують до знайомства»;

– Віртуальна виставка «Компактно» про цікаве і корисне»: новинки CD».

Оформлення календаря знаменних дат у фойє бібліотеки та читальній залі:

 – Книги – ювіляри року;

– Краєзнавчі дати;

– Письменники – ювіляри.

 Бібліографічні огляди – жива, дієва технологія популяризації літератури, яка має рекомендаційно-інформаційний характер. Їх мета – якнайкраще розкрити книжковий фонд, ширше популяризувати літературу з різних галузей знань. Вони передбачають стисле повідомлення про твори друку, об’єднані спільною темою. За цільовою аудиторією, змістом. особливостями підготовки і проведення розрізняють:

 – огляди нових надходжень;

 – тематичні огляди;

  – огляди бібліографічних видань.

 – «Читаємо своє, читаємо найкраще»;

 – «Краще. Сучасне. Дитяче»;

– «Наши фишки – новые книжки»;

– «Відкрий для себе Україну»;

– «Ваш крок до нових книжок»;

– «Сторінками творчості поетів-земляків».

 День інформації – це комплексна форма бібліографічного інформування, мета якої – надати читачам інформацію про книги та інші джерела інформації певної тематики або літературу, яка надійшла до бібліотеки протягом певного часу. Він поєднує в собі різні форми роботи: книжкові виставки, перегляди літератури з визначеної теми. бібліографічні огляди.

   Тематика різноманітна, наприклад: «Мій рідний край – частинка України», «Правила дорожні знай – нещасних випадків уникай», «Пам’ятаємо минуле заради майбутнього», «Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу», «Журнали читаємо – про все на світі знаємо», « Щоб всі діти більше знали, є газети і журнали», «Читачам XXI століття», «Права людини починаються з прав дитини», «Спортом займайся – здоров’я набирайся», «Літературне сузір’я – 2016», «На дозвіллі літнім днем», «Буду я навчатись мови золотої», «Хай квітне земля від роду до роду» тощо.

Про проведення ДІ бібліотека сповіщає користувачів, організації та заклади, що знаходяться в зоні обслуговування, за допомогою плакатів, ЗМІ та листів-повідомлень.

– День електронного видання «Електронні ресурси на допомогу навчанню»;

– Конференц-година «Найцікавіші журнали для вас – діти»;

– Бесіда-презентація «Мандрівка по непрочитаних сторінках: Знайомство з новою літературою»;

– Бесіда-огляд «Давайте читати разом!: по сторінках нової дитячої літератури», «Багато ми пізнаємо, коли книгу прочитаємо» (Нові книжки для дітей  1-4 кл.);

– Новорічна акція «В Новий рік – з новою книжкою» (Мета-дати читачам

можливість вибрати з книжкової виставки новинок цікаву книжку і зустріти з нею Новий рік).

 Пізнавальні екскурсії до бібліотеки:

 – Медіа-екскурсія-презентація « Бібліотека у реалі і у віртуалі» (Знайомство з бібліотекою, її відділами,  блогами, сайтом);

 – Екскурсія – знайомство: «Бібліотека запрошує», «Перший клас – до бібліотеки в перший раз!», «Перше знайомство з бібліотекою».

Довідково-бібліографічне обслуговування

  1. Вести постійний облік основних процесів роботи з ДБА. Довідково-бібліографічне обслуговування проводити в режимі «запит-відповідь».
  2. Виконувати довідки: (тематичні, уточнюючі, адресно-бібліографічні, фактографічні). Вести зошит виконаних довідок.
  3. За допомогою Інтернет-технологій здійснювати пошук інформації за запитами користувачів.

     Формування ДБА

  • Проводити роботу з каталогами і картотеками;
  • Поточний аналітичний розпис газетно-журнальних статтей;
  • Виділяти в картотеках рубрики на актуальні теми.

День бібліографії – комплексний захід з популяризації бібліографічних знань, вироблення навиків користування бібліографічними посібниками, бібліографічного пошуку та покращення бібліотечного обслуговування взагалі. Ефективними будуть ДБ, на яких ведеться популяризація всього ДБА бібліотеки.

 Це можуть бути такі Дні бібліографії: «Бібліографічний лабіринт», «Чарівний світ бібліографії», «Шлях у невідоме», «Скарби коштовних слів», «Таємниці і загадки Землі», «Як вибрати корисну книгу для навчання і цікаву для читання», «Інформаційний простір і дитина», «Подорож на планети сонячної системи», «Рідний свій край люби і вивчай», «Вебліографія – дітям: освітні ресурси», «Наша інформація – ваш успіх», «Електронна мозаїка бібліографічних ресурсів», «Цікаві таємниці в книжковій скарбниці», «Діти і бібліотека в електронній культурі», «У лабіринті мудрих книг» тощо.   Тут іде розповідь про науку бібліографію, про ДБА бібліотеки, який допомагає при виборі книг, періодичних видань певної тематики.

-Проведення індивідуальних консультацій, бесід:

– «Як знайти потрібний ресурс в Інтернеті»;

– «Електронний каталог, ЕК статей – як ними користуватися?»;

– «Правила користування бібліотекою»;

– «Як захопити малюка книжкою?»

– «Як знаходити потрібну інформацію на блогах, сайтах, у ЕК?».

– Форми і назви нестандартних уроків з формування інформаційної культури

– Урок –  диспут «Чи уміємо ми читати»?;

– Урок – бесіда «Книга і бібліотека в житті людини», «Культура читання періодики»;

– Урок – семінар «Сучасні бібліотеки України та світу»;

–  Урок – пошук «Практичні  навички роботи з ДБА»;

– Урок – мандрівка «Світ каталогів і картотек»;

– Урок – гра «Пошук інформації в довідкових виданнях»;

– Урок – інформація «Пошукові системи Інтернет»;

– Урок – тренінг «Довідковий фонд бібліотеки: енциклопедії, словники, довідники. Вміння працювати з ними»;

– Урок – файл «Книга і комп’ютер. Ресурси Інтернет»;

– Урок – практикум «Шляхи інформаційного пошуку», «Самостійний пошук в інформаційних ресурсах бібліотеки»;

– Урок – консультація «Технологія підготовки рефератів та доповідей»;

– Урок – регата «Штурмани книжкових морів» (ДБА бібліотеки);

– Урок – турнір «Мистецтво бути читачем», «Таємниці відкриває бібліограф»;

– Урок – вернісаж «Мистецтво оформлення книжок. Творчість художників- ілюстраторів».

 – Бібліографічні ігри

– Бібліографічне доміно.  Гра з картками. Може бути різноманітною. Наприклад: на одних картках написані автори книжок, на інших – назви; або на одних – описання каталога чи картотеки (енциклопедії чи довідника), на інших назви каталога чи картотеки, (енциклопедії або довідника). Мета гри – підібрати вірно пари карток.

– Відновити текст.  Гравцям пропонуються на картках декілька уривків з творів. Завдання – впізнати твір, знайти його в каталозі, потім на книжковій полиці. Знайти уривок з цього твору в книзі та розташувати його, як у автора.

– Крилаті слова. Учасники повинні відгадати, з якого твору ці слова і хто їх автор, звернувшись до словників, а потім безпосередньо до книжок.

– Брейн-ринг по покажчиках. Учасникам пропонується за анотацією з покажчика відгадати назву твору та його автора. Можна запропонувати дітям самим скласти анотацію до книжки і зачитати її іншій команді, катра повинна відгадати відповідь.

– Улюблені книжки.  Учасникам гри пропонується скласти невеличкий список літератури для своїх друзів, користуючись при цьому каталогами, картотеками і бібліографічними покажчиками. (Звернути увагу на оформлення списку, бібліографічний опис та розташування матеріалу).

Метки:


Оставить отзыв