Дистанційне навчання для бібліотекарів

Шановні друзі, до вашої уваги актуальна на сьогодняшній день добірка онлайн-курсів, які можуть бути корисними для бібліотекарів. Добірка містить активні посилання на популярні освітні платформи та самі курси. Надається коротка інформація про кожен курс: безкоштовний/платний; тривалість навчання; сертифікат; основні теми курсу. 

БЕЗКОШТОВНІ КУРСИ

PROMETHEUS

Prometheus. Головна сторінка

Prometheus — український громадський проєкт масових відкритих онлайн-курсів. Головною метою проєкту є безкоштовне надання онлайн-доступу до курсів університетського рівня всім бажаючим, а також надання можливості публікувати та розповсюджувати такі курси провідним викладачам, університетам та компаніям. (Вікіпедія)

КУРС:

“ЦИФРОВІ КОМУНІКАЦІЇ В ГЛОБАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ”

У проекті “Prometheus” пропонується курс “Цифрові комунікації в глобальному просторі”, який розрахований на всіх, хто хоче навчитись працювати із інформаційними технологіями на базовому рівні. Курс є повністю безкоштовним. Навчання триває 5 тижнів. Всі матеріали курсу та можливість отримати сертифікат з підписом викладача доступні постійно.

Основні теми курсу:
Поняття про цифрові комунікації.
Сучасні веб-ресурси.
Пошукові системи.
Створення веб-ресурсів.
Хмарні технології.
Веб-дизайн та графічні редактори.
Підготовка текстового та графічного контенту для веб.
Основи SMM.
Цифровий етикет.
Захист веб-ресурсів та інформаційна безпека.
Використання IT-технологій у роботі недержавних громадських організацій

КУРС:

“WORD ТА EXCEL: ІНСТРУМЕНТИ І ЛАЙФХАКИ”

“Word та Excel: інструменти і лайфхаки”. Цей курс для всіх, хто хоче опанувати різноманітні інструменти MS Word та MS Excel і використовувати їх для роботи та навчання. Курс є повністю безкоштовним. Навчання триває 5 тижнів. Всі матеріали курсу та можливість отримати сертифікат з підписом викладача доступні постійно.

КУРС:

“МЕДІАГРАМОТНІСТЬ: ПРАКТИЧНІ НАВИЧКИ”

“Медіаграмотність: практичні навички”. Цей курс – авторська розробка відомого політолога, викладача, автора досліджень гібридної війни Євгена Магди. Курс є повністю безкоштовним. Навчання триває 4 тижні (30 годин). Всі матеріали курсу та можливість отримати сертифікат доступні постійно.

У цьому курсі ви дізнаєтесь:
Що таке інформація і за якими законами вона розвивається?
Якими є наслідки інформатизації?
Чи можна регулювати інформаційний потік в сучасному світі?
Яким є вплив дезінформації?
Як працюють основні методи дезінформування?
Чим загрожує дегуманізація?
На якій глибині інформаційного океану починають загрожувати фейки?
Що сприяє поширенню фейків?
Чому вплив фейків є потужним та як навчитися їх розпізнавати?
Значення медіаграмотності у сучасному світі.

ВУМ ONLINE

ВУМ online. Головна сторінка

ВУМ online (ГО “Відкритий Університет Майдану” ВУМ) — освітній проект та однойменна громадська організація в Українi. Бере початок з ініціативи, яка виникла під час подій на Майдані 2013 року. Cтворений, щоб сприяти формуванню якісного громадянського суспільства через освіту. (Вікіпедія)

КУРС:

“БІБЛІОТЕКА – ВІДКРИТИЙ ПУБЛІЧНИЙ ПРОСТІР”

“Бібліотека – відкритий публічний простір”. Курс орієнтований на працівників невеликих бібліотек (міських, районних, сільських), які щиро прагнуть зробити свою бібліотеку сучасною і відкритою для різних категорій користувачів. Курс є безкоштовним. Тривалість курсу 5:46 годин відеолекцій. Всі матеріали курсу та можливість отримати сертифікат доступні постійно.
Курс складається з 5-ти основних тем:

Бібліотека як система: сучасне призначення бібліотек, основні складові – приміщення, ІТ, традиційні та нові послуги; хто такий сервісний бібліотекар, навчання для бібліотекарів.

Бібліотека як простір: маленькі ідеї для великих змін, еко-бібліотека, стандарти та новий дизайн, приклади успішних дизайнерських рішень.
Бібліотека – доступ до інформації та знань: друковані та електронні видання; джерела для отримання якісних новин, освіти та розвитку, офіційної інформації; підтримка академічної доброчесності та інтелектуальне дозвілля.
Бібліотека – місце зустрічей: традиції та новації, що таке «третє місце» та як створити у ньому комфорт і затишок, як провести подію в бібліотеці, як залучити друзів та волонтерів.
Бібліотека – адвокація та комунікація: як комунікувати про себе світу (ключові повідомлення, ЗМІ та цифрові комунікації), що таке адвокаційна кампанія та як її проводити.

КУРС:

“ЦИФРОВА БЕЗПЕКА ТА КОМУНІКАЦІЯ В ОНЛАЙНІ”

“Цифрова безпека та комунікація в онлайні”. У нашому курсі ми об’єднали два напрями: спілкування в онлайні та цифрову безпеку, аби ви могли навчитися ефективно комунікувати і водночас не ризикувати особистими даними. Курс безкоштовний, містить 40 занять. Всі матеріали курсу та можливість отримати сертифікат доступні постійно.

Для себе ви дізнаєтесь:
як соціальні мережі можуть допомогти вам в роботі,
як реагувати на негативні коментарі та вийти з комунікаційної кризи,
які є приховані можливості Facebook, Twitter чи YouTube, що допоможуть вам у роботі,
як захистити листування та особисті файли від небажаного поширення,
як обрати досконалі паролі та де їх зберігати,
як налаштувати комп’ютер для безпечної роботи в Інтернеті.

КУРС:

“ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА У ЦИФРОВОМУ СВІТІ”

“Інформаційна безпека у цифровому світі” Ви дізнаєтесь про ті кроки, яких необхідно вжити для підвищення рівня вашої інформаційної безпеки, що дозволить вам скласти дієву програму захисту ваших інформаційних ресурсів. Курс безкоштовний, містить 15 занять. Мова курсу – російська. Всі матеріали курсу та можливість отримати сертифікат доступні постійно.
Структура курсу:
Вступ. Безпека у кіберпросторі.
Ви під прицілом. Типові атаки проти користувачів інформаційних технологій.
Електронна пошта як основний спосіб зараження.
Вихід в Інтернет та безпечне користування онлайн-ресурсами.
Захист мобільних пристроїв.
Безпека конфіденційної інформації та персональних даних.
Соціальні мережі та хмари
Запобігання зламу з допомогою паролів.
Шифрування інформації.
Злам і викрадення інформації.
Кар’єра в сфері інформаційної безпеки.
Створення безпечного середовища роботи з інформацією.

ВИЩЕ

Вище. Онлайн-курс “Ефективні презентації”

КУРС:

“ЕФЕКТИВНІ ПРЕЗЕНТАЦІЇ”

Платформа Вище (Вище прагни! Спільнота для навчання та викладання) містить онлайн-курс для викладачів “Ефективні презентації” від Дзвенислави Новаківської, фахівчині з візуалізації даних та презентаційних вмінь, покликаний дати розуміння та інструменти, як максимально чітко та цікаво доносити знання до студентів. Курс безкоштовний. Всі матеріали курсу та можливість отримати сертифікат доступні постійно.
Розділи курсу:

Покидаємо копіпасторію.
Ідентифікації її цілі.
“Ага” контент для легендарних презентацій.
Типографіка: магія перевтілення думок у слова, що захоплюють.
Правило трьох.

EDERA

EdEra. “Very Verified: онлайн-курс з медіаграмотності”

КУРС:

“VERY VERIFIED: ОНЛАЙН-КУРС З МЕДІАГРАМОТНОСТІ”

EdEra (студія онлайн-освіти) надає можливість підписатися на курс з медіаграмотності. “Very Verified: онлайн-курс з медіаграмотності” пояснює, як орієнтуватися в інформації довкола та як розпізнавати дезінформацію та пропаганду. Курс безкоштовний. Всі матеріали курсу та можливість отримати сертифікат доступні постійно.
Розділи курсу:
Медіапростір.
Традиційні медіа.
Соціальні медіа.
Дезінформація та маніпуляції.
Підсумки.
Фінальний тест.

ПЛАТНІ КУРСИ

ДИСТАНЦІЙНА АКАДЕМІЯ

Дистанційна Академія. Головна сторінка

Дистанційна Академія Видавничої групи “Основа” (м. Харків) для бібліотекарів на сьогодні містить 2 дистанційних платних курси, організаторами яких є: Харківське обласне відділення (філія) ВГО Українська бібліотечна асоціація; Дистанційна Академія ВГ “Основа”; Харківська державна наукова бібліотека імені В.Г. Короленка.

КУРС:

“ЖУРНАЛІСТИКА В ШКОЛІ/ЖУРНАЛІСТИКА В БІБЛІОТЕЦІ: БАЗОВІ НАВИЧКИ”

Зараз (до 31 травня 2020 року) триває реєстрація на дистанційний курс: “Журналістика в школі/Журналістика в бібліотеці: базові навички”. Вартість навчання: 400/300грн. Тривалість: два тижні + тиждень на завершення робіт. Дати курсу: 1 – 12 червня 2020 року. Електронний сертифікат (загальна кількість годин – 104).
Тематичний план:
Цифрова журналістика. Жанри сучасної журналістики.
Робота медіаконвергентних редакцій. Сервіси для створення шкільних/бібліотечних медіапроєктів.
Підготовка та створення періодичного видання.
Верстка газети в програмі Microsoft Publisher.
Просування школи/бібліотеки у соцiальних мережах.
Подкасти: тренд журналістики.
Тренди у нових медіа та можливість їх використання у шкільній/бібліотечній журналістиці.
Лонгрід: створення і використання в навчальному процесі.
Нотатка у мережі “Фейсбук”.
Кросплатформні сервіси: можливості для бібліотек. Опановуємо сервіс “Canva”.
Мобільні технології: як апгрейдити бібліотечний сервіс. Опановуємо сервіс “Kahoot”.

КУРС:

“БІБЛІОТЕКА В ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ. КРОСПЛАТФОРМЕННІ СЕРВІСИ ТА КРОСМЕДІЙНИЙ КОНТЕНТ”

Дистанційний курс “Бібліотека в цифровому середовищі. Кросплатформенні сервіси та кросмедійний контент”. Тривалість: два тижні. Електронний сертифікат (загальна кількість годин – 96).

Тематичний план:
Бібліотека в цифровому середовищі. Персоналізація обслуговування користувачів: інструменти і технології.
Кроссплатформенні сервіси: можливості для бібліотек. Опановуємо сервіс Canva.
Мобільні технології: як апгрейдити бібліотечний сервіс. Опановуємо сервіс Kahoot.
Інформаційна соціалізація, інформаційне самообслуговування.
Віртуальна виставка? Теорія, практичні рекомендації, робота над помилками. Вивчаємо сервіс Genial.ly.
Лонгрід: можливості для бібліотек. Нотатка у Фейсбуці.
Бібліотечна інфографіка: навіщо і як робити. Візуалізуємо бібліотечну діяльність сервіс Piktochart.
Нові формати книг. Рекомендаційні продукти та сервіси.
Майбутнє бібліотек. Штучний інтелект.

Друзі, в добірку онлайн-курсів для бібліотекарів можна додати курси з вивчення англійської мови, української мови, літератури, психології та інші. Всі вони будуть корисні і для професійної діяльності, і для особистісного розвитку.

Вибір – за нами!!!

Джерело: https://vpulibrary.blogspot.com/2020/05/blog-post.html?m=1&fbclid=IwAR0eKecW3mxnu3ThsRFYfzhmcuCmVMA5skBMA0hA1pH1xKj4a8QzZ-IhI1U

Метки: , ,

У Telegram запустили текстову гру за мотивами книги Марти Гулей

У Telegram з’явився чат-бот, з яким можна грати у текстову гру, створену за мотивами повісті Марти Гулей «Одного дня вона розкаже». Про це повідомляє видавництво «Академія». Гра має назву «Автостопом до серця» За сюжетом гри, двоє підлітків таємно від батьків вирвалися на фестиваль до Львова. У них є всього два дні, аби дістатись місця та розібратися у своїх стосунках. Гравець допомагає 16-річному Таріку вразити кохану дівчину та вчасно дістатись до фестивалю. Вибір користувача впливає на розвиток сюжету, тож історія кожного окремого гравця буде трохи відрізнятися. Як відомо, підліткова повість Марти Гулей «Одного дня вона розкаже» вийшла у 2020-му році у видавництві «Академія». 

Джерело: http://www.chytomo.com/u-telegram-zapustyly-tekstovu-hru-za-motyvamy-knyzhky-marty-hulej/

Стипендії для спеціалістів культури та кревтивних індустрій

Шановні колеги! Зверніть увагу! типендії підтримують працівників культури та креативних індустрій під час пандемії COVID-19. Ви отримаєте 3 000 гривень за те, що пройдете один із безкоштовних онлайнкурсів .  На практиці, це:

  • Можливість вибрати курс з 27 варіантів. Усі курси безкоштовні.
  • 3 000 гривень, які ви можете витратити на будь-що. Звітувати не потрібно.

Нові знання, що зроблять вас кращим спеціалістом і допоможуть пристосуватися до змін. Ця можливість створена для професіоналів зі сфери культури та креативних індустрій: Менеджерів, кураторів, культурних операторів, експертів, дослідників та підприємців у сферах музики, театру, танцю, дизайну, моди, візуального мистецтва та фотографії, аудіовізуального мистецтва (включно з кіно), ремесел, музею, галерей, арт-ринку, бібліотек, видавничої справи та літератури, фестивалів, креативних хабів, культурної спадщини, архівів, реставрації та консервації.

Кінцевий термин подачи заявки 26 червня 2020 року.

Умови тут:https://houseofeurope.org.ua/opportunity/61

 

Пригоди Клима Кошового тривають! Новий ретро-роман Андрія Кокотюхи

Новини від письменника Андрія Кококтюхи. “Сьогодні, 27 травня 2020 року, поставлено крапку: ретро-роман “Голова з площі Пігаль” дописаний. Той випадок, коли зійшлися інтереси трьох сторін. Перша – видавницво “Фоліо”. Але видавець після “львівського” циклу без того натякав на продовження читацького банкету. Третя – я як автор, бо не бачив продовження. Не міг Клим Кошовий, пішовши на фронт зимою 1918-того року разом із УГА, повернутися назад до Львова після війни. Ну не міг! А фантастики я не пишу. Але виникла друга сторона, яка насправді завжди перша. Це український читач. Продовження пригод Кошового, Магди і неодмінно – Шацького вимагали в мене читачі протягом усього 2019-того року. Вимагають і дотепер, особисто, при зустрічах, і в приват. Тепер Климентій Кошовий повертається! На прохання, ні – на вимогу читачів! Але це вже буде Париж. “Паризька трилогія”, 1920-ті повоєнні роки. Книга вийде друком у липні. Стежте за моїм ФБ. І окрема подяка всім, хто зробив Париж для мене і моїх героїв реальністю у жовтні минулого року! Поіменно згадаю в книжках”, – написав Кокотюха. Джерело: http://bukvoid.com.ua/events/pesentation/2020/05/27/144737.html?fbclid=IwAR0nryO7jbu7RNr6ZbjoQGQ1

Жабеня, ставок і море

Відомий український письменник Андрій Кокотюха написав першу книжку для маленьких дітей. Зустрічайте! “Жабеня, ставок і море”.    Джерело:https://www.facebook.com/profile.php?id=717896850

На конференції «Бібліотеки в умовах пандемії COVID-19» ви запитували – фахівці НМВ НБУ ім. Ярослава Мудрого відповідають!

19 травня 2020 р.  ВГО Українська бібліотечна асоціація та Український інститут книги провели онлайнову конференцію «Бібліотеки в умовах пандемії COVID-19». Вона пройшла на платформі ZOOM та паралельно транслювалася на сторінці ВГО Українська бібліотечна асоціація у Facebook.
Було отримано більше семидесяти запитів. Певну кількість відповідей було отримано під час онлайн конференції.
Пропонуємо вашій увазі відповіді на інші:

ПИТАННЯ ВІДПОВІДІ
1 Зазначимо, що було отримано багато однотипних запитів від фахівців шкільних бібліотек:
Підкажіть, будь ласка, як бути шкільним бібліотекарям з прийомом підручників від учнів та вчителів школи?
Як організувати збір підручників, їх зберігання та видачу на наступний навчальний рік?
Інструктивні матеріали щодо збору виданих підручників у бібліотеках коледжів
Інструкції щодо збору підручників
Які рекомендації щодо шкільних бібліотек?
Чи є якась інформація, яким чином приймати підручники у випускників школи? і т.п.
 Наскільки нам відомо, бібліотекарі шкільних бібліотек збирають підручники у співпраці із класними керівниками. Зберігаючи мінімальні контакти з учнями або їх батьками пропонуємо скласти відповідний графік щодо повернення  підручників та інших документів.Час шкільних канікул –  найкращий період для карантину бібліотечних документів. Період карантину для книг – від 1 до  14 діб. Наявність засобів індивідуального захисту (ЗІЗ): маски , рукавички,  антисептики, дезінфектори,  паперові рушники, кошики (відра, урни, бак) для використаних масок, рукавичок, рушників та ганчірок – обов’язково!
ДНПБУ імені В.О.Сухомлинського повідомила, що підготовлено рекомендації для шкільних бібліотек. Слідкуйте за новинами на сайті цієї бібліотеки !
2  Чи буде запис конференції  викладена в інтернеті?  Так. Відеозапис онлайнової конференції «Бібліотеки в умовах пандемії COVID-19» дивіться тут
3  Чи обов’язкові захисні пластикові маски-щити в бібліотекарів? В них працювати складно.  Відповідно до Постанови за № 16 від 09.05.2020 року Головного державного санітарного лікаря України серед першочергових засобів індивідуального захисту зазначені  захисні маски. Окуляри/захисний щиток,  захисні екрани – додатковий  надійний захист бібліотечних   працівників з відділів обслуговування.  Очкуємо на додаткові рекомендації від МОЗ
4  Які правила обліку користувачів, які зареєструвалися на сайті бібліотеки? В формі 6НК є лише відвідування сайту.  Облік користувачів здійснюється відповідно до  Розділу ІІ. Користувачі, відвідування, звернення до бібліотеки Інструкціїщодо заповнення форми звіту № 6-НК “Звіт про діяльність державних, публічних бібліотек, централізованих бібліотечних систем (ЦБС), що віднесені до сфери управління Міністерства культури і туризму України” (затверджено Наказом  МКіТ від  05.12.2007 р.
за № 75).
Також, відповідно до  ГОСТу 7.20-2000:
п.7.4 Единицей учета пользователей, обращающихся в библиотеку или орган НТИ через электронные информационные сети, является код пользователя (лица или организации), зафиксированный на сервере библиотеки или органа НТИ.
п. 7.4.1 Учет общего числа пользователей, обращающихся в библиотеку или орган НТИ через электронные информационные сети, осуществляется по количеству неодинаковых кодов лиц и организаций, зарегистрированных на сервере библиотеки или органа НТИ.
5  Скільки дітей може бути в приміщенні бібліотеки і на скільки часу?  Відповідно до Постанови КМУ від 20 травня 2020 р. № 392 на період дії карантину забороняється проведення масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів з кількістю учасників більше ніж 10 осіб.
Лише з 10 червня  здійснюється послаблення протиепідемічних заходів діяльність  для закладів культури, зокрема з прийманням відвідувачів за рішенням власника (органу управління), у тому числі культурних заходів, за умови перебування не більше однієї особи на 5 кв. метрах площі приміщення, де проводиться захід
 6  Чому виключили бібліотеки з переліку закладів, яким дозволили працювати з 12 травня, як було анонсовано? Коли планують відкрити двері бібліотек для користувачів?  Мабуть, ви вже зрозуміли, що працювати з користувачами бібліотекам поки не дозволяють, оскільки ризики досить значні. Відповідно до Постанови КМУ від 20 травня 2020 р. № 392 лише з 10 червня буде здійснено послаблення протиепідемічних заходів  для закладів культури
7  Якими засобами можна дезінфікувати книги (підручники)?  Книги, журнали і т.п. – не дезинфікують. Вони мають пройти карантин терміном від 1 до 14 діб.
8  Але як дотримуватися цих заходів безпеки, коли влада не фінансує бібліотеки?  Саме роботодавець зобов’язаний за свій рахунок забезпечити придбання, комплектування, видачу та утримання (у працездатному, належному гігієнічному стані) ЗІЗ (див. ст.163 КЗпП, ст.8 Закону «Про охорону праці»). Також,  у разі придбання працівником спецодягу та/або інших ЗІЗ за свої кошти роботодавець зобов’язаний компенсувати всі витрати на умовах, передбачених колективним договором (п. 7 розд. ІІІ Мінімальних вимог безпеки і охорони здоров’я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці, затверджені наказом Мінсоцполітики № 1804). За відсутності в працівника документів, які підтверджують сплачену суму, компенсація має проводить на умовах, що передбачені колективним договором.Якщо роботодавець ігнорує забезпечення працівників ЗІЗ, то працівник має письмово звернутись до роботодавця, що Вас не було забезпечено ЗІЗ, тому Ви не можете приступити до роботи.
Держпраці визначено органом державного нагляду щодо засобів індивідуального захисту, які роботодавці мають надати працівникам.
При виникненні додаткових запитань громадяни можуть звертатися до Державної служби України з питань праці за телефоном для консультацій: 044 288 10 00.Апелюйте до представників місцевої влади  щодо їх обов’язків здійснення фінансових витрат, пов’язаних з епідеміологічним обстеженням і ліквідацією епідемій та спалахів інфекційних хвороб
9  Як планувати масові заходи в бібліотеці школи на наступний навчальний рік? І взагалі чи планувати ці масові заходи (свята, вікторини, квести)?  Плануйте у відповідності до потреб школи та Типових норм часу на основні процеси бібліотечної роботи.  У разі погіршення ситуації відкоригуєте  формат їх проведення
10  Хто має надавати захисні засоби, наприклад – маски, рукавички відвідувачам бібліотек?  Наявність індивідуальної маски – обов’язок користувачів бібліотеки! Адміністрація має забезпечити дезінфектори для рук, одноразові  рукавички , паперові рушники і т.п.
11  Які конкретні дії бібліотек для відкриття та обслуговування користувачів?  По-перше, послаблення протиепідемічних заходів застосовується та припиняється на території регіону на підставі рішення регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, яке приймається з урахуванням оцінки епідемічної ситуації та наявності у регіоні ознак для послаблення протиепідемічних заходів, визначених постановою КМУ. Згодом засновник бібліотеки видає відповідне розпорядження щодо відновлення діяльності бібліотеки. Якщо бібліотека розпочинає роботу в умовах послаблення протиепідемічних заходів, то маєте діяти відповідно до рекомендацій МОЗ та Головного державного санітарного лікаря України. Пропонуємо ознайомитись із Постановою за № 16 від 09.05.2020 року Головного державного санітарного лікаря України .
По-друге, використовуйте  пропозиції на сайті  УБА, інформацію на блозі «ПБ ОТГ» від НМВ НБУ ім. Ярослава Мудрого
12  Як можна працювати шкільним бібліотекам без доступу до комп’ютера і інтернет мережі в даних умовах?  Ніяк не можна. Це питання до адміністрації Вашого закладу освіти.
Ремарка для “дистанційників”:
Статтею 125 КЗпП передбачено, що працівники, які використовують свої інструменти для потреб підприємства, установи, організації, мають право на одержання компенсації за їх зношування (амортизацію). Розмір і порядок виплати цієї компенсації визначаються роботодавцем за погодженням із працівником. Також можна домовитись про компенсацію витрат за використання електроенергії та води, зв’язку та обслуговування обладнання тощо.
13  Що робити з періодичними виданнями, які отримуємо через Укрпошту? їх теж на карантин на 2 тижні?  Так , на карантин від 1 до 14 діб, залежить від рішення керівництва бібліотеки
 14  Шановні колеги, на придбання засобів індивідуального захисту для працівників не було передбачено коштів, сьогодні за якою статтею КЕКВ ви придбали ці ЗІЗ, адже казначейство вимагає таку закупівлю проводити за КЕКВ2220 (медичні товари та засоби захисту).  раніше такої статті ніколи не було у кошторисах бібліотек.  Публічні бібліотеки купують ЗІЗ за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар».  Детальніше у роз’ясненнях Державної казначейської служби України тут

у Листі Державної  казначейської служби України від 05.06.2013 р. За N 17-10/1095-12385

Також, див. останній абзац  у роз’ясненнях Мінюста від 17.03.2020р.   тут

15  Скільки часу книги повинні відбути в обсервації?  Від 24 годин до 14 діб
16  Чи погоджувалось з місцевою владою такий формат обслуговування користувачів?  Відповідний формат обслуговування має бути узгоджений із засновником бібліотеки (або відповідним органом управління – відділом культури)
17  Чи немає ризику, що повернені книжки будуть заражені, якщо у читача невиявлений короновірус? Адже читатимуть вони не у масках та рукавичках. Повернені книжки відразу повертають до фонду, нічим не оброблюючи?  Тому книги і відправляють на карантин від 1 до 14 діб
18  Чи потрібно прибрати іграшки в бібліотеці в дошкільному куточку?  Так. Відповідно до Постанови «Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)»  від Головного державного санітарного лікаря України за № 25 від 21.05.2020р. на період карантину  забороняється використання м’яких ( м’яконабивних)  іграшок, а також килимів з довгим ворсом
 19  Згідно постанови ми не можемо обслуговувати читачів, як колеги облікують видачу книг в облікових документах? Це можливо за наявності  доступу до цифрових ресурсів бібліотеки
20  Як що не  має окремого приміщення для обсервації  книг , як бути?  Використати вільний стелаж, коробки, ящики, за наявності – пристосований бокс
 21  Чи обов’язковий температурний скрінінг на вході до бібліотеки?  Постановою від Головного державного санітарного лікаря України за № 16 від 09.05.2020р. передбачено  перед початком зміни проведення температурного скринінгу усім працівникам
22 Підкажіть, як поступити, якщо більшість працівників в групі ризику. 80% колективу Станом на 20 травня 2020 року Уряд не пом’якшив обмеження щодо самоізоляції осіб віком 60+ і навіть не озвучує планованих дат виходу із самоізоляції для осіб, старших за 60 років. Працівники віком 60+ зможуть вийти на роботу тоді, коли Уряд внесе зміни до Порядку проведення протиепідемічних заходів, пов’язаних із самоізоляцією осіб, затвердженого постановою КМУ від 11.03.2020 № 211. Наразі згідно з пп 4 п. 3 Порядку особи, які досягли 60-річного віку, мають перебувати на самоізоляції
23 Що робити з повернутими книгами? Як дезінфікувати? Відправити на карантин до 14 днів в окрему кімнату, пристосований бокс, коробк, ящики. Бібліотекар, який ці видання відправляє на карантин, обов’язково в масці, рукавичках і дотримується всіх санітарно-гігієнічних вимог.  Книги не дезинфікують!
24 Як  враховувати інтернет користувачів, які переглядають публікації в соціальних мережах. Чи є алгоритми?  чи потрібно якісь  документи для організації обслуговування поза межами бібліотеки? Прихильників Ваших сторінок у соцмережах не обліковуються  як користувачі бібліотеки. Інтенсивність перегляду сторінок у соціальних мережах впливає на імідж бібліотеки,  демонструє абсяг трудозатрат працівників.
25 хочемо почути вашу думку, що робити бібліотекам у яких немає  автоматизованої видачі Якщо за наказом бібліотека не працює, то й  облік видачі документів не проводиться (виключення – наявність цифрового контенту)
26 до пані Катерини- щодо необхідності зміни облікової форми 6НК , університетські бібліотеки мають багато онлайнових користувачів, але це досі не враховується, що впливає на категорію оплати бібліотеки Було надано відповідь, що зміни очікуються до кінця 2020 року
27 Повторюю питання: чи потрібно відправляти на карантин отриману періодику? на скільки? Так, потрібно не менше ніж на 24 години. Бажано від 24 год. до 72 год.
28 як бути зі статистикою? «Дистанційники»  планують, обліковують та звітують .

Якщо бібліотека закрита, відсутні електронні ресурси, то облік користувачів, книговидачі, відвідувань – не здійснюється

29 Чи можна враховувати, як читачів бібліотеки, тих, хто зареєструвався через сайт і отримав послугу від бібліотеки? Зареєстровані враховуються
30 Доброго дня! Чи можна вважати за дистанційні послуги – дописи та матеріали на сайтах та блогах бібліотек? Дякую! Згідно чинного ЗУ «Про бібліотеки та бібліотечну справу», бібліотечна послуга – результат діяльності бібліотеки із задоволення інформаційних, науково-дослідних, освітніх, культурних та інших потреб користувачів бібліотеки.
Фахівці визначають онлайн послуги бібліотек:
доступ через сайт бібліотеки до електронних каталогів, баз даних (бібліографічних, фактографічних, повнотекстових), електронної бібліотеки;
можливість замовлення документів із фондів бібліотеки через єдину точку доступу  (у т.ч. МБА);
отримання консультаційної допомоги по роботі з доступними ресурсами за допомогою методичних рекомендацій, що опубліковані на сайті, у т.ч. у форматі відеороліка;
довідкове обслуговування в режимі “Віртуальна довідкова служба”;  обслуговування в режимі “Зворотний зв’язок”;
доступ до віртуальних виставок, цифрових колекцій тощо;
інформування та консультування користувачів у дистанційному режимі (електронною поштою, через інтерактивні форми спілкування, Skype, смс-інформування, RSS-розсилку);
представлення науково-просвітницьких заходів, що проводилися у бібліотеці через каналYOUTUBE;
інформування і зворотний зв’язок з користувачами через соціальні мережі
31  Цікавить, чи слід продовжувати позмінну роботу персоналу після відкриття бібліотек? За умови невеликого приміщення для 5 працівників плюс користувачі. Як бути з дистанцією?  Це питання вирішує адміністрація бібліотеки, враховуючи рекомендації органів влади. Але маєте врахувати правила безпеки  щодо працівників та відвідувачів на період карантину: нанесення маркування дистанції в 1,5 м перед входом до бібліотеки;  1 відвідувач на 10 кв м; дистанція в зоні обслуговування – 1,5 м.
32  Як виконувати план працівникам читальних залів в публічних бібліотеках? І чи треба надолужити те, що пропустили?  Ознайомтесь із наказом по бібліотеці. Якщо бібліотека на карантині, то яким чином може працювати читальний зал?  Облік відвідувачів структурних підрозділів бібліотеки відбувається по ФАКТУ. Працівники, які обслуговують користувачів у читальних залах мають переорієнтувати свою роботу на інші процеси.
 33  Чи будуть змінені цифрові показники річного плану роботи бібліотеки в зв’язку з карантином?  Карантин вніс певні корективи у наші плани. Місцеві органи управління, керівництво бібліотеки  можуть здійснити  кореляцію планів .
34 Бібліотека ім. Т. Шевченка ЦСПБ м. Краматорська обслуговує читачів онлайн через групу “”Маячка””( 204 учасника) та сторінку в фейсбуці “Шевченка бібліотека” ( приблизно 5000підписувачів) . Як враховувати відвідування? Робота ведеться, як правильно враховувати? Кількість звернень на веб-сайт (за лічильником) входить до кількості відвідувань бібліотеки відповідно до форми 6-НК.  Підписники Ваших сторінок у соцмережах не обліковуються як зареєстровані користувачі та відвідувачі бібліотеки.
35 Хто може дати рекомендації щодо роботи в умовах пандемії covid 19 шкільних бібліотек? Фахівці ДНПБУ імені В.О.Сухомлинського, зверніться до пані Ірини Хемчян
36 Чи планує Міністерство  Культури підняття зарплати бібліотечним працівникам? Підняття зарплат не в компетенції МКІП. Уряд вносить пропозиції, Верховна Рада голосує.

14 травня 2020 року у Верховній Раді зареєстровано проєкт Закону №3482 “Про внесення змін до статті 8 Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік” щодо підвищення розміру мінімальної заробітної плати до розміру фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб”.  Слідкуйте за змінами

37 як отримувати обслуговування по МБА? На загальних засадах. Обсервацію книги проходять в обох бібліотеках. Проте пам’ятайте, що документи отримані по МБА через абонемент не видаються. Тому варто відтермінувати їх видачу до відкриття читальних залів.  Безпечніше –  електронна доставка документів (ЕДД)
38 Що з масовими заходами? До 10 червня – в режимі онлайн.
39 Питання Оксані Бруй: А бібліографічний розпис , постатейний, з наукових збірниках,  ваші співробітники також мають змогу робити дистанційно? Наукові збірники ми не розписуємо. Ведеться декілька предметно-орієнтованих баз даних. Як то праці викладачів. Але це аналітика. Так, ми це робимо віддалено. Оскільки це робиться в АБІС
40 Електронна періодика для вчителів існує? Так, існує.  Щодо їх переліку , то пропонуємо звернутись до фахівців з ДНПБУ імені В.О.Сухомлинського, вони проконсультують

[…]

Метки: , , ,

Електронна бібліотека методичних та бібліографічних матеріалів

            Методичні та бібліографічні матеріали — це частина комплексу видавничої, консультативної, дослідницької, інноваційної діяльності, яку здійснюють Національна бібліотека України для дітей та обласні дитячі бібліотеки на допомогу фахівцям, які обслуговують дітей. Різножанрові методико-консультативні та інформаційні видання бібліотеки (методичні поради, консультації, інформаційні та методичний листи, аналітичні огляди, бібліографічні посібники тощо) висвітлюють особливості методичної діяльності та інноваційні процеси бібліотечно-бібліографічної роботи на сучасному етапі та допомагають працівникам бібліотек, що обслуговують дітей, в організації роботи з користувачами-дітьми, підготовці заходів до відзначення ювілеїв відомих письменників та популяризації дитячого читання.

   

     Мета проекту «Електронна бібліотека методичних та бібліографічних матеріалів» — надати можливість широкому загалу бібліотечних та педагогічних працівників ознайомитися з доробком фахівців НБУ для дітей, а з 2016 р. і з виданнями спеціалістів обласних бібліотек для дітей та, при необхідності, завантажити матеріали для подальшої роботи.

Заходьте і користуйтесь!

Джерело: Національна бібліотека України для дітей  http://www.chl.kiev.ua/mbm/Book/Index

Метки: ,

Рекомендації з бібліотечного обслуговування дітей (віком 0-18 років)

Розроблено Секцією з бібліотечної обслуговування дітей та юнацтва IFLA

(IFLA Library Services to Children and Young Adults Section)
За редакцією Carolynn Rankin
2-ге видання (перероблено версію 2003 року)
Версія 1.1.1
Червень 2018
Затверджено Професійним комітетом IFLA (IFLA Professional Committee)
Серпень 2018

Джерело:  https://www.chl.kiev.ua\assditbibl\Рекомендації ІФЛА.pdf

Метки: , ,

Втеча за шпалери: булінг у сучасній підлітковій літературі

Цькування в середовищі однолітків, булінг із боку вчителів, знущання на ґрунті зовнішності, характеру – такими є теми книжок для підлітків, представлених у статті.

Смертельні ігри

«Сіль для моря, або Білий кит», Анастасія НікулінаВіват, 2017

Одна з центральних проблем повісті «Сіль для моря, або Білий кит» Анастасії Нікуліної – цькування в середовищі ровесників. Життя Лізи могло б бути принаймні нормальним, якби не нові однокласники. Після тяжкого душевного потрясіння (випадкова смерть однокласниці, Ліза зняла це на відео) батьки продають усе й перевозять Лізу до моря.

На новому місці життя не клеїться, втрачається порозуміння з батьками, але найгірше – це однокласники в новій школі, які цькують новеньку. Авторка в цьому випадку психологічно правдиво описала зародження булінгу: нова людина у вже сформованому колективі, вразливий душевний стан, низька самооцінка жертви і формальний привід для знущання – «зайва» вага Лізи.

Булінг набирає загрозливих масштабів: переслідування у школі, на вулиці, в соцмережах. Образливі слова, штовхання, фізичне й моральне приниження, кібербулінг – Нікуліна описала максимальну кількість способів знущань. Життя Лізи й справді стає нестерпним, аж тут трапляється тематична спільнота для тих, кому набридло терпіти. Дівчина підписується на одну з численних «груп смерті», де її знаходить новий онлайн-знайомий із ніком Білий Кит. Алюзія вгадується надто легко: Кит – один із тих маніяків, які доводять дітей до смерті.

Читати про книжку детальніше: Вихід в іншому місці.

У книжці детально описано механізм, завдяки якому кіберзлочинці втираються в довіру до емоційно нестабільних підлітків. Він «усе розуміє», він аж надто ідеальний, він кохає до нестями й усе одно не хоче жити. Він пропонує накласти на руки разом, але не пропонує пройтися за руки по головній алеї. Прочитавши історію Лізи, багато дітей мають замислитися про безпеку інтернет-знайомств.

Утім, намагаючись зробити всіх хорошими або принаймні не однозначно поганими, Анастасія Нікуліна пожертвувала правдоподібністю у змалюванні однокласників Лізи (її переслідувачів). Компанія, що знущається з дівчини, прочитавши (без дозволу, ясна річ) листування з Китом і домовленості накласти на себе руки, відразу «виправляється». Підлітки пробують зупинити Лізу, а пізніше приходять навідати в лікарню й за якийсь час навіть отримують прощення. А в найсвіжішій книжці письменниці «Зграя» їх уже можна помітити всіх разом у дружньому колі на екскурсії у Львові. Малоймовірно, хоча давати всім підліткам шанс на виправлення помилок – хороша стратегія.

Суспільство без надії

«Mox nox», Таня МалярчукВСЛ, 2018

Головну героїню книжки Тані Малярчук «Mox nox» цькують за сумнів. Малярчук написала історію про постапокаліптичний світ, у якому головують кажани (самоназва – птеропуси). Люди вимерли (читачі залишаються з питанням «чому?»), їжі обмаль, серед кажанів передаються легенди про кажанячий рай – мангрові лісі з надзвичайними плодами манго. Шматочок манго, як реліквію, оберігають старшини. Щоправда, нікому цих «реліквій» бачити не дозволено. Як і не дозволено читати, сумніватися, запитувати про свою історію. Ті, хто сумнівається, стають вигнанцями, бо зазіхають на святая святих – уявлення птеропусів про себе самих, свою значущість у світі, суспільний порядок, будову світу.

Юна птеропуска Тереза – здібна учениця з бездоганною репутацією, якщо не враховувати того, що її батьки розійшлися, а тітка досі не вийшла заміж. Із Терезою відбуваються всі ті трансформації, які бувають у людей у підлітковому віці: перша закоханість, недовіра до авторитетів, пошуки правди, бунт. Однокласники знущаються з Терези через її зухвалість – посміти суперечити вчителям! – і щирість у вияві симпатії. Тереза закохується й переживає найбільше приниження в житті, моральне й фізичне знущання, відтак знаходить справжнього друга, однак він – із нижчої касти миш-пергачів, і дружити з ним заборонено. Тут важливий момент, який Таня Малярчук передала тонко й без моралізаторства: її героїня не завжди чинить правильно, вона помиляється, як і всі. На загальному зібранні кажанка відрікається від свого друга, бо сила сорому, нав’язаного стереотипами, переважує дружню симпатію (уважні читачі тут і в інших місцях матимуть багато радості впізнавання – Малярчук і в своїй дитячій книжці щедра на алюзії).

Читайте також про цю книжку в рецензії: Книжка із вдалою ідеєю.

Таня Малярчук описує булінг із різних боків: щодо тих, хто мислить інакше, й щодо тих, хто нижчий за статусом. Цькування Терези припиняється лише тоді, коли все заходить надто далеко і проливається кров. Проте припинити знущання з нижчих за кастою миш-пергачів так просто не вдається, їхня кров «не така цінна», як у птеропусів.

Фінал правдивий, проте не надто оптимістичний для спільноти птеропусів: Тереза так і не «вливається в колектив», не стає «своєю», перед нею не вибачаються. Вона залишається собою, просто стає дорослою й більше не потребує чужого схвалення. Правда й закон на її боці, а завдяки розуму й допитливості кажанка досягає вищого статусу, тож знущання її більше не діймають. Пізніше Тереза все ж покидає спільноту, яка служить брехні й понад усе боїться правди. У мить, коли кажанка зустрічає старого друга й отримує прощення, читачі віддаються катарсису та мріям про щасливий фінал принаймні для цих двох.

Булінг, організований учителькою

«Пампуха», Алевтіна Шавлач, ВЦ «Академія», 2018

За пишні форми цькують і Ганю – героїню повісті Алевтіни Шавлач «Пампуха». Причому, що важливо у світлі останніх новин у реальних українських школах, дає поштовх булінгу шкільна вчителька. Схиблена на здоровому харчуванні, класна керівниця знаходить собі жертву для «шпильок» – одну з учениць. Мама дівчини працює в пекарні, тож Ганя часто приносить у школу смачну випічку. Знущання доходить до тієї межі, що з подачі вчительки Ганю прозивають «Пампухою».

Алевтіна Шавлач порушує вкрай важливі теми: 1) цькування дітей дорослими, 2) те, як чужі слова, навіть нічим не підкріплені, формують самооцінку в підлітків, 3) харчові розлади на ґрунті низької самооцінки, 4) розрив у комунікації між поколіннями, 5) не ті друзі й кохані. І це далеко не повний список.

Який вихід для Гані пропонує Алевтіна Шавлач? Героїня «Пампухи» проходить усі стадії страждань, із розпачу приєднується до поганої компанії, проте вчасно з неї виходить. Мама дівчини, усвідомивши проблему, звільняється з однієї з робіт, щоб присвячувати доньці більше часу. Авторка також описала модель токсичних стосунків і показала один зі способів виходу з них.

Однокласники Гані не міняються, проте змінюється класна керівничка – і все помалу налагоджується. Тут важливо те, що атмосферу в класі багато в чому формують дорослі: якщо вони мають авторитет і вміють припинити булінг, їхнє місце – у школі. Якщо ж вони самі створюють конфліктні ситуації або не вміють їх припинити – їх варто звільняти, як вийшло з Майєю Михайлівною. Сама Ганя йде до одужання шляхом психотерапії, спочатку вирішує питання харчових розладів і самооцінки, а вже тоді змінює себе. Друзі й коханий знаходяться вже в нових колективах. І цей варіант видається правдоподібнішим, ніж прощення в «Солі для моря».

Вихід в іншій реальності

«Шпалереон», Олена Колінько, Фонтан казок, 2018

Усі проблеми вирішуються за шпалерами. Такий висновок відчитується з повістини Олени Колінько «Шпалереон», що вийшла в серії «Книжка про мене» видавництва «Фонтан казок». Цю чарівну повість для молодшого шкільного віку можна було б і не вносити в цей огляд, якби одного з її другорядних персонажів не цькували у школі.

Женя на прізвисько «Бубня» мучиться і вдома, й у школі. Удома він недоїдає і постійно боїться батьківського гніву. У школі з хлопчика знущаються однокласники. Зав’язка «Шпалереона» починається з того, що ніхто з «Бубнею» не хоче чергувати. Проте Олена Колінько вирішує не обмежуватися темою булінгу в молодшій школі, а натомість вирішує помістити своїх персонажів у чарівний світ за шпалерами (де, якщо пам’ятаєте, живуть іще й нямлики Лесі Ворониної).

На новісінькі класні шпалери під час прибирання вилилося відро води, внаслідок чого відкривається чарівний портал у країну Шпалереон. За законами жанру діти, які стали причиною руйнування цілої країни, мусять рятувати чарівний світ від загибелі. За пригодами й описами принад Шпалереона лінія булінгу відсувається на задній план і знову з’являється аж по поверненні до реального світу. Проте… тепер Бубню вже захищають ті ж таки однокласники, які не дуже хотіли з ним чергувати.

Усе було б добре й виправдано, якби для такої поведінки однокласників були передумови. Приміром, Женя Бубня вчинив щось героїчне в чарівному світі, тим самим усіх врятував і став героєм. Утім, практично всі героїчні вчинки у «Шпалереоні» – дії розумника Артура: це він пригадав рецепт паперу, що врятував цілий світ, він же потім захистив Бубню від нападів Батуренка і загалом саме цей хлопчина тягне на головного героя книжки. Єдиний учинок Жені у Шпалереоні, від якого всі були в захваті, – він обхитрив носорога! Однак пізніше Бубня мало не вбив усіх разом, свавільно викинувши шматок дорогоцінного паперу.

Хлопчик просто захотів лишитися у вигаданому світі, де його ніхто не ображає. Психологічно це міг би бути дуже сильний момент, якби йому присвятити більше місця в тексті. Дитина, якої ніхто не любить, не хоче в реальний світ, мріє залишитися у вигаданому. Дарма, що цей вигаданий світ разом із усіма його мешканцями загине через його ж нерозумний вчинок. Прикро, але потенціал цієї сцени авторка так і не використала. Женя робить дурницю, але дивовижним чином цей учинок ніяк не впливає на його життя. Більше того, всі чомусь починають його захищати. Начебто після повернення з-за шпалер у дітей з’явилася кнопка «Вимкнути булінг». Але хіба так буває?

Очевидно, що тему булінгу в підлітковій літературі автори лише намацують. Підліткова література перестала бути млявою і безконфліктною. У ній багато подій і переживань, персонажі рухаються від пригод у вигаданих світах до цілком конкретних переживань у реальності. Автори нарешті наважуються говорити на гострі теми, з якими щодня стикаються тисячі підлітків. Якою ж буде література для підлітків у 2019 році? Уже скоро дізнаємося.

Корисні лінки на тему булінгу у школах – для батьків і вчителів:

Булінг – важлива проблема для дітей в Україні. ЮНІСЕФ розпочинає кампанію проти булінгу

Лілія Гриневич: Навчання без страху. Як попередити булінг у школі

Український інститут дослідження екстремізму. Стоп шкільний терор. Як зупинити дитяче насилля? Дослідження інституту

Корисні посилання щодо теми антибулінгу

Джерело:BaraBooka Простiр української дитячої книги

www.barabooka.com.ua/vtecha-za-shpaleri-buling-u-suchasnij-pidlitkovij-literaturi/?fbclid=IwAR3-5UZZH7xSz64Le3qiSoymVwhXuenOH02Z3AC2wZv05L-HkV5iUbwsqpI

Метки: ,

У найбільшій бібліотеці Норвегії створено “українську поличку”

У центральній книгозбірні міста Осло Бібліотеці імені Дайхмана відкрито «українську поличку», на якій представлена класична і сучасна українська література англійською мовою. Про це повідомляється на офіційному вебсайті Посольства України в Норвегії. «У Норвегії триває реалізація проєкту зі створення у місцевих публічних бібліотеках «українських поличок». Цього разу церемонія відкриття «української полички» відбулася 6 березня 2020 року у центральній бібліотеці міста Осло – Бібліотеці імені Дайхмана, яка є найстарішою та найбільшою за книжковими фондами публічною бібліотекою Норвегії», – йдеться у повідомленні. Під час церемонії Посол України в Норвегії Вячеслав Яцюк передав Бібліотеці імені Дайхмана добірку книг українських авторів в англійських перекладах, а також англомовних видань, присвячених Україні та українській тематиці. «Динамічний розвиток українсько-норвезького партнерства сприяє суттєвому посиленню уваги у норвезькому суспільстві до України, її історії та культури. Дуже важливо, щоб цю зацікавленість норвежців у кращому розумінні України могли задовольняти такі постаті, як Тарас Шевченко та Леся Українка, а також найкращі сучасні українські автори, як-то: Юрій Андрухович, Оксана Забужко, Сергій Жадан, Ліна Костенко, Андрій Курков, Марія Матіос, Василь Шкляр та інші», – підкреслив Посол України в Норвегії. Директор бібліотеки Кнут Скансен висловив вдячність послу України за цю важливу ініціативу, підтвердивши значне зростання інтересу до України у Норвегії. У цьому зв’язку він підтримав пропозицію щодо організації у приміщенні книгозбірні літературних вечорів за участі українських авторів, а також інших заходів з метою підвищення обізнаності у норвезькому суспільстві з українською культурою. Учасники церемонії відзначили символізм відкриття «української полички» як одного з перших заходів у Бібліотеці імені Дайхмана після її нещодавнього переїзду до нової сучасної будівлі у центрі Осло.
Джерело:https://www.ukrinform.ua/rubric-diaspora/2892928-u-najbilsij-biblioteci-norvegii-stvoreno-ukrainsku-policku.html

Метки: